Om du har varit på en lägenhetsvisning och imponerats av lägenhetens fina inredning och dekoration, kan det bero på att inredningsstylisten Sofia varit där och ommöblerat, satt upp gardiner och dekorerat med fräscha blommor.
Syftet med homestaging är att hjälpa kunderna med att förändra deras hem och skapa ett mer säljande och attraktivt boende för potentiella köpare. Sofia strävar efter att förbättra det första intrycket av lägenheten och lyfta fram bostadens potential. Företeelsen har sina rötter i USA och Storbritannien, men kommer alltmer i Sverige.
Sofia är egenföretagare och får sina uppdrag via en mäklarfirma samt en inredningsbutik. Efter gymnasiet jobbade hon i en inredningsbutik där hon sysslade med inredning av offentliga miljöer samt hjälpte privatpersoner med inredning.
Efter att ha utbildat sig på Nyckelviksskolan, där hon gick en allmän inriktning, kom hon in på ”Inredningsarkitektur och möbeldesign” på Konstfack. I somras blev hon klar med sin examen och började jobba med homestaging.
– Jobbet är jätteroligt men mycket arbetsamt. Det roligaste och mest påtagliga är ju att se den enorma förändringen som blir resultatet av jobbet. Kunden som säljer sin lägenhet blir ju också mycket inspirerad av förändringen och får förslag, tips och idéer som han kan ta med sig till sin nya lägenhet.
– Jobbet är mycket utvecklande och jag lär mig nya saker hela tiden. Eftersom homestaging ännu inte har någon etablerad marknad i Sverige, lär jag mig hela tiden hur jag ska rationalisera mitt arbete så att det blir lönsamt samt hur jag ska ta betalt för mina tjänster.
Varför valde du just detta yrke?
– Det är en blandning av olika komponenter. Jag har alltid tyckt att det är roligt att rita, men under resans gång har det även visat sig att jag även tycker mycket om att göra planlösningar. Jag har alltid varit intresserad av hur folk bor, och när jag var liten var det viktigt för mig hur trollen jag lekte med bodde.
En annan sak är ju att jag får träffa olika människor som jag samarbetar med. I dag känns det som att det var ett självklart val jobba med inredning. Men så har det inte riktigt varit, jag visste ju att jag ville jobba med inredning och ritning, men inte riktigt vilken form det skulle ta.
Arbetsuppgifterna som ingår är först och främst ett möte med kunden och besiktning av bostaden. Därefter planeras gemensamt vad som ska förändras i lägenheten; dekorationer och möbler införskaffas. När man har ordnat rekvisitan sätter man upp den tillsammans med en assistent. Rekvisitan är kvar hos kunden under lägenhetsvisningen, men plockas bort efter visning och försäljning.
Sofias inspiration kommer från den känsla hon får när hon ser huset och dess möjligheter. Men hon påverkas också av personerna hon har att göra med. Dessutom inspireras hon av svenska och utländska inredningstidningar.
Vilken stil har du hemma hos dig?
– Jag bor i ett 50-talshus och blandar nytt och begagnat hemma. Det är ganska stramt och förutsägbart för min kår, mycket svart och vitt med träinslag. Det är ganska minimalistiskt.
Hur ser framtiden ut för dig?
– Mina önskemål är ju att homestaging fortsätter att växa. Jag skulle gärna jobba med ett team av inredningsstylister där man så småningom kan dela rekvisitalager och hjälpa varandra. Jag hoppas även på en tidig kontakt med kunder som ska flytta och både styla om lägenheten som ska säljas och kunna erbjuda mer djuplodande förslag till den nya bostaden.
– Mitt råd till alla människor är att gå Nyckelviksskolan, eftersom man växer som människa och har otroligt roligt under sin utbildning. För personer som vill jobba med homestaging kan man försöka att ta kontakt med en mäklare och föreslå en provstyling av en lägenhet. De ser på en gång hur bra man är på det man gör. Som person bör man vara positiv och inte rädd för problem.
Fakta/heminredare
Lön: Lönen baseras beroende på typ av uppdrag och vilken nivå kunden stannar på. Inom homestaging förekommer det att kunden betalar från 3.000 kronor upp till 40.000 kronor för ett uppdrag. När man räknar bort alla omkostnader behåller stylisten ungefär en tredjedel.
Utbildningskrav: Det finns en mängd olika designutbildningar i Sverige, men ingen som inriktar sig specifikt på homestaging. Det finns inget krav att ha genomgått en viss utbildning, men det underlättar. Det underlättar också om att man kan rita relativt bra och har en känsla för färg och form.
Framtid: I Sverige är det ännu inte en självklarhet att anlita en stylist när man ska sälja sin bostad. Få känner till tjänsten och vad det kan ge. Men ju fler det är som jobbar med homestaging, desto mer sprids det, och kanske blir det snart en naturlig del vid försäljning av bostäder.