De senaste åren har nätet kommit att bli en alltmer vanlig plats att träffa en partner på. Aldrig förr har det varit så lätt för två främlingar att bli bekanta med varandra. Fördelarna med nätdejting är många, men nackdelarna likaså.
Kärlek har blivit en handelsvara på internet. Företagen tjänar numera stora summor på folk som är villiga att betala i sitt sökande efter den rätte. Många av de stora företagen, med MSN dejting och Match.com i spetsen, gör det möjligt att registrera sig gratis som användare, men vill man sedan kontakta en annan användare kostar det nästan alltid pengar.
Enligt Internetworlds beräkningar omsätter Match.com som lägst 30 miljoner kronor om året på sin dejtingtjänst. Veteranen i branschen, Spray Date, omsätter minst 33 miljoner kronor. Och detta enbart på avgifter från användarna.
Svenskarna är med andra ord kärlekssugna. Enligt Nielsen Netrating har 897.000 svenskar besökt en kontaktsajt de senaste tre månaderna. Enligt Svenska Dagbladet är dejtingsajterna de sajter som växer mest. Bara det senaste året har en av de största sajterna, Match.com, ökat sin användarkrets med 235 procent.
Kort sagt så letar många efter andra människor på nätet. Men det visar sig att vad man letar efter på dessa sidor kan skilja sig rejält. Enligt en undersökning från MSN är den typiske användaren en man mellan 30 och 50 år, på jakt efter en partner för ett långvarigt förhållande, medan hela 34 procent använder sig av sidorna för att träffa nya vänner. Ytterligare 34 procent surfar genom kontaktannonserna för spänningens skull och 13 procent letar efter en sexpartner.
Under en längre period ansågs det vara tabu att använda sig av dejtingtjänster, och även om man numera hör talas om det mer ofta är det fortfarande inte riktigt accepterat att offentligt gå ut med att man har träffat någon över internet.
Ändå visar en undersökning att en tredjedel av användarna träffar någon som de inleder ett förhållande med och att så mycket som över hälften (56 procent) någon gång träffar en eller flera av sina nätdejter i verkligheten.
Niklas Håkansson, 29 år, har använt sig av Match.com i fem veckor och har redan träffat flera kvinnor från sajten. Han fick först upp ögonen för nätdejting när en av hans bekanta gifte sig med sin nätdejt.
– Han gav mig många tips på hur man skulle gå till väga för bästa resultat. Han rådde mig att använda ett anonymt användarnamn och att skaffa ett opersonligt kontantkort till mobilen, så att jag skulle vara säker om något gick fel. Jag lärde mig också att aldrig berätta var exakt jag bor och att alltid träffas på offentliga platser.
Den stora nackdelen med att använda sig av nätdejting är just säkerheten. I en skriven personlig presentation är det möjligt att tänja på sanningens gränser oändligt och i en mejlkonversation finns det gott om tid till att tänka över svaren så att de passar in i en önskad beskrivning. Det är alltså svårt att veta vem det är man kommer att möta när man väl har bestämt sig för att träffas.
– Det är lätt att vara någon helt annan. På nätet kan mycket stämma, men det är först då man träffas som man vet om det finns personkemi och attraktion. Det är lätt att bli besviken, säger Niklas Håkansson, som dock haft både positiva och negativa överraskningar i sitt sökande.
Fördelen är nästan densamma som nackdelen. Lika lätt som det är att ljuga är det att vara ärlig och rättfram. På nätet kan man skriva vad man är ute efter utan att behöva skämmas. Man kan ställa orimliga krav och leta efter de profiler som bäst stämmer in på det man letar efter.
På de flesta sajter är det är ofta enkelt att se om användaren röker, dricker, är religiös, har barn och arbete etc. Med andra ord kan man välja och vraka på ett sätt som det är svårare att göra på till exempel krogen, där det ofta krävs längre tid för att ta reda på fakta om personen.
– Sedan så slipper man ha på sig fylleglasögonen på nätet, skrattar Niklas.